Rabu, 11 Mei 2016

Doa Solat Jenazah

اَللَّهُمَّ اغْفِرْلَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ
وَاَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مَدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ
بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا
يُنَقَّى الثَّوْبُ اْلبَْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ وَاَبْدِلْهُ
دَارًاخَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَاَهْل خَيْرًا مِنْ اَهْلِهِ
وَزَوْجًاخَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَاَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَاَعِذْهُ
مِنْ عَذّابِ الْقَبْرِ وَفِتْنَتِهِ وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ.
اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِحَيِّنَاوَمَيِّتِنَاوَشَاهِدِنَا
وَغَائِبِنَاوَصَغِيْرِنَاوَكَبِيْرِنَاوَذَكَرِنَاوَاُنْثاَنَا.اَللَّهُمَّ مَنْ اَحْيَيْتَهُ مِنَّافَأَحْيِهِ عَلَى
اْلِسْلمَ وَمَنْ تَوَفَّيْتَهُ مِنَّا فَتَوَفَّهُ عَلَى
اْلِيْمَانِ. اَللَّهُمَّ لتََحْرِمْنَا اَجْرَهُ
وَلتَُضِلَّنَابَعْدَهُ بِرَحْمَتِكَ يَااَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
وَالْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.

Jumaat, 9 Oktober 2015

BENARKAH KISAH ALQAMAH PALSU ?

BENARKAH KISAH ALQAMAH PALSU ?

Penjelasan daripada Ustaz Raja Ahmad Mukhlis :

Point Pertama: BUkan semua hadith yang tidak sahih itu dihukum palsu. Bahkan, sangat sukar untuk menghukum sesuatu hadith itu palsu, apatah lagi dengan perawi yang sekadar dhaif.

Al-Imam Ali al-Qari menukilkan dalam muqoddimah kitab al-Masnu', bahawa al-Imam al-Zarkasyi berkata:

بَيْنَ قَوْلِنَا : لَمْ يَصِحَّ ، وَقَوْلِنَا : مَوْضُوعٌ ، بَوْنٌ وَاضِحٌ. فَإِنَّ الْوَضْعَ إِثْبَاتُ الْكَذِبِ ، وَقَوْلُنَا : لَمْ يَصِحَّ ، إِنَّمَا هُوَ إِخْبَارٌ عَنْ عَدَمِ الثُّبُوتِ ، وَلا يَلْزَمُ مِنْهُ إِثْبَاتُ الْعَدَمِ "

Maksudnya:

Antara perkataan kami "tidak sahih" (sesuatu hadith tersebut) dengan perkataan kami "maudhu' (direka-reka)" (sesuatu hadith tersebut), ada perbezaan yang sangat ketara. Maka sesungguhnya al-wadh'u (rekaan) itu bermaksud menetapkan (hukum) pendustaan, sedangkan perkataan kami "tidak sahih" ialah (sekadar) menjelaskan tentang tidak thubut (tidak sabit daripada Rasulullah shollalalhu 'alaihi wasallam), tetapi tidak melazimkan daripadanya itu, menetapkan ketiadaan (iaitu: menetapkan ianya memang bukan hadis NAbi shollallahu 'alaihi wasallam).

Al-Imam Ibn Sholah berkata dalam kitab Ulum al-Hadith:

وكذلك إذا قالوا في حديث : " إنه غير صحيح " فليس ذلك قطعا بأنه كذب في نفس الأمر ، إذ قد يكون صدقا في نفس الأمر ، وإنما المراد به أنه لم يصح إسناده على الشرط المذكور ، والله أعلم .

Maksudnya: Begitu juga jika mereka (para nuqqod/penilai hadith) tentang sesuatu hadith: "Ia tidak sahih", maka bukanlah demikian itu suatu hukum secara muktamad bahawa ia suatu pendustaan pada perkara itu sendiri (dari sudut ianya memang hadith Rasulullah shollahu 'alaihi wasallam) Bahkan, boleh jadi ianya benar dari sudut sebenarnya perkara itu (boleh jadi benar ianya suatu hadith) cuma sanad-sanadnya sahaja tidak sahih mengikut syarat yang disebutkan (syarat hadith sahih).

Point Kedua: Kisah-kisah ini diriwayatkan oleh: al-IMam al-Baihaqi juga dalam kitab Syu'ab al-Iman:

أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحَافِظُ ، نا أَبُو عُمَرَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْوَاحِدِ الزَّاهِدُ صَاحِبُ ثَعْلَبٍ بِبَغْدَادَ ، نا مُوسَى بْنُ سَهْلٍ الْمُوسِيُّ ، نا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ ، أنا فَائِدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، قَالَ : سَمِعْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِي أَوْفَى ، قَالَ : جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَقَالَ : " يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنَّ هَاهُنَا غُلامًا قَدِ احْتُضِرَ يُقَالُ لَهُ قُلْ : لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ فَلا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَقُولَهَا ، قَالَ : أَلَيْسَ قَدْ كَانَ يَقُولُهَا فِي حَيَاتِهِ ؟ قَالُوا : بَلَى ، قَالَ : فَمَا مَنَعَهُ مِنْهَا عِنْدَ مَوْتِهِ ؟ قَالَ : فَنَهَضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَهَضْنَا مَعَهُ حَتَّى أَتَى الْغُلامَ ، فَقَالَ : يَا غُلامُ قُلْ : لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ، قَالَ : لا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَقُولَهَا ، قَالَ : وَلِمَ ؟ قَالَ : لِعُقُوقِ وَالِدَتِي ، قَالَ : أَحَيَّةٌ هِيَ ؟ قَالَ : نَعَمْ ، قَالَ : أَرْسِلُوا إِلَيْهَا ، فَأَرْسَلُوا إِلَيْهَا فَجَاءَتْ ، فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ابْنُكِ هُوَ ؟ قَالَتْ : نَعَمْ ، قَالَ : أَرَأَيْتِ لَوْ أَنَّ نَارًا أُجِّجَتْ فَقِيلَ لَكَ : إِنْ لَمْ تَشْفَعِي لَهُ قَذَفْنَاهُ فِي هَذِهِ النَّارِ ، قَالَتْ : إِذًا كُنْتُ أَشْفَعُ لَهُ ، قَالَ : فَأَشْهِدِي اللَّهَ ، وَأَشْهِدِينَا مَعَكِ بِأَنَّكَ قَدْ رَضِيتِ ، قَالَتْ : قَدْ رَضِيتُ عَنِ ابْنِي ، قَالَ : يَا غُلامُ ، قُلْ : لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ، فَقَالَ : لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْقَذَهُ مِنَ النَّارِ " ، تَفَرَّدَ بِهِ فَائِدٌ أَبُو الْوَرْقَاءِ ، وَلَيْسَ بِالْقَوِيِّ ، وَاللَّهُ أَعْلَمُ

al-IMam al-Baihaqi sendiri gunakan lafaz "Wallahu a'lam.." adabnya para ulama' yang sungguh berilmu, berbanding para penilai segera masa kini yang merasai bahawa seolah2 ilmu mereka adalah dalil qat'ie dalam masalah penilaian hadith.

Point Ketiga: Siapa Fa'id yang dinilai dan dikritik dalam hadith ini?

Dalam Tahzib al-Kamal menyebut:

قال عَبْد اللَّهِ بْن أَحْمَد بْن حنبل ، عَنْ أبيه : متروك الحديث.

# وقال عَبَّاس الدوري ، عَنْ يَحْيَى بْن معين : ضعيف ، ليس بثقة ، وليس بشيء.

# وقال عَبْد الرَّحْمَنِ بْن أبي حاتم : سمعت أبي وأبا زرعة ، يقولان : لا يشتغل بِهِ.

# وقال أيضا : سمعت أبي ، يقول : فائد ذاهب الحديث ، لا يكتب حديثه ، وكان عند مسلم بْن إِبْرَاهِيم عنه ، وكان لا يحدث عنه.

وكنا لا نسأله عنه ، وأحاديثه عَنِ ابْن أبي أوفى بواطيل لا تكاد ترى لها أصلا ، كأنه لا يشبه حديث ابن أبي أوفى ، ولو أن رجلا حلف أن عامة حديثه كذب لم يحنث.

# وقال البخاري : منكر الحديث .

# وقال أَبُو دَاوُد : ليس بشيء.

# وقال الترمذي : يضعف في الحديث.

# وقال النسائي : ليس بثقة.

# وقال في موضع آخر : متروك الحديث.

# وقال ابْن حبان : لا يجوز الاحتجاج بِهِ.

++ روى له : الترمذي ، وابن ماجه.

DAlam al-Dhu'afa' al-Kabir pula disebutkan:

عَنِ ابْنِ أَبِي أَوْفَى.

ذَكَرَ الْبُخَارِيُّ أَنَّهُ كُوفِيٌّ ، وَقَالَ غَيْرُهُ : بَصْرِيٌّ.

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ ، حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ الْحُلْوَانِيُّ ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ دَاوُدَ الْخُرَاشِيُّ ، حَدَّثَنِي أَبُو الْفَتْحِ الْمُغِيرَةُ مِنْ أَهْلِ الْبَصْرَةِ ، قَالَ : كُنَّا عِنْدَ عِيسَى بْنِ يُونُسَ بِمَكَّةَ ، حَدَّثَنَا حَدِيثًا عَنْ فَائِدٍ الْعَطَّارِ أَبِي الْوَرْقَاءِ ، فَقَالَ الْمُسْتَمْلِيُّ أَوْ رَجُلٌ : هَذَا شَيْخٌ ضَعِيفٌ يَا أَبَا عَمْرٍو ، فَقَامَ وَقَالَ : نُهِينَا عَنْ مُجَالَسَةِ السُّفَهَاءِ.

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ ، قَالَ : سُئِلَ أَبِي عَنْ فَائِدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَبِي الْوَرْقَاءِ ، فَقَالَ : مَتْرُوكُ الْحَدِيثِ.

حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ ، حَدَّثَنَا عَبَّاسٌ ، قَالَ : سَمِعْتُ يَحْيَى ، قَالَ : فَائِدٌ أَبُو الْوَرْقَاءِ ضَعِيفٌ.

وَقَالَ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ : لَيْسَ بِشَيْءٍ.

حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ ، حَدَّثَنَا مُعَاوِيَةُ ، قَالَ : سَمِعْتُ يَحْيَى ، قَالَ : فَائِدٌ أَبُو الْوَرْقَاءِ لَيْسَ بِثِقَةٍ.

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَيُّوبَ ، قَالَ : سَمِعْتُ مُسْلِمَ بْنَ إِبْرَاهِيمَ ، وَسَأَلْتُهُ عَنْ حَدِيثٍ لِفَائِدٍ أَبِي الْوَرْقَاءِ ، فَقَالَ : دَخَلْتُ عَلَيْهِ ، وَجَارِيَتُهُ تَضْرِبُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِالْعُودِ ، قُلْتُ لِيَحْيَى : فَلِمَ كَتَبْتَ عَنْهُ ؟ قَالَ : لَمَّا كَتَبَ عَنْهُ حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ.

حَدَّثَنِي آدَمُ ، قَالَ : سَمِعْتُ الْبُخَارِيَّ ، قَالَ : فَائِدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْعَطَّارُ أَبُو الْوَرْقَاءِ ، مُنْكَرُ الْحَدِيثِ

Namun begitu, al-Imam al-Tirmizi masih meriwayatkan satu hadith dalam al-Jami'e, daripada riwayat beliau lalu berkata:

وَفِي إِسْنَادِهِ مَقَالٌ فَائِدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ يُضَعَّفُ فِي الْحَدِيثِ وَفَائِدٌ هُوَ أَبُو الْوَرْقَاءِ

Tidak ada dalam kritikan (Jarh) para nuqqad terhadap Fa'id ini sehingga ke tahap pendusta, apatah lagi pemalsu hadith, sehingga melayakkan riwayat beliau dituduh sebagai palsu.

Bahkan, al-Imam al-Tirmizi dan al-Imam Ibn Majah meriwayatkan daripadanya, walaupun dengan ke'dha'ifannya.

Al-Imam al-MUbarakfuri menukilkan dalam kitab Tuhfah al-Ahwazi ketika mensyarahkan hadith Sunan al-Tirmizi tentang Fa'id bin Abd al-Rahman tadi dengan berkata:

قَالَ الْحَافِظُ الْمُنْذِرِيُّ : وَفَائِدٌ مَتْرُوكٌ رَوَى عَنْهُ الثِّقَاتُ ، وَقَالَ ابْنُ عَدِيٍّ مَعَ ضَعْفِهِ يكْتبُ حَدِيثُه .

Al-Hafiz al-MUnziri berkata: Dan Fa'id ini ditinggalkan, (namun) para ulama' thiqah meriwayatkan daripadanya. Ibn 'ADiy berkata: "walaupun dengan kedha'ifan beliau, hadith beliau masih ditulis.

MAka, beliau bukanlah dikritik sehingga tahap pemalsu hadith, apatah menjadikannya sebagai sebab kisah ini dinilai palsu. Ini kerana, tidak ada pengakuan daripadanya bahawa dia memalsukan kisah ini.

Sebagaimana dinukilkan dalam Tahzib al-Tahzib bahawa beliau meriwayatkan daripada Abi Aufa hadith-hadith palsu. KIta mahu lihat contohnya dan adakah kisah ini, sebagaimana ianya dikeluarkan oleh al-Baihaqi dan sebagainya, adalah termasuk daripada hadith palsu yang dimaksudkan.

Bahkan, adakah daripada perkataan al-Hakim sendiri bahawa, riwayat Fa'id daripada Abi Aufa ini palsu, ianya secara mutlak dan umum ataupun masih banyak pengecualiannya. INi kerana, di sisi al-Hakim sendiri, sebagaimana dalam hadith tentang solat Hajat, beliau memberi penilaian positif terhadap riwayat Fa'id daripada Abi Aufa ini.

فَائِدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَبُو الْوَرْقَاءِ كُوفِيٌّ عِدَادُهُ فِي التَّابِعِينَ ، وَقَدْ رَأَيْتُ جَمَاعَةً مِنْ أَعْقَابِهِ ، وَهُوَ مُسْتَقِيمُ الْحَدِيثِ إِلَّا أَنَّ الشَّيْخَيْنِ لَمْ يُخَرِّجَا عَنْهُ ، وَإِنَّمَا جَعَلْتُ حَدِيثَهُ هَذَا شَاهِدًا لِمَا تَقَدَّمَ .

Rujuk al-Mustadrak. Maka, ini menunjukkan hatta di sisi al-Hakim sendiri, ianya tidak muktamad.

Adapun komen2 yang saya berikan ini sedikitpun tidak termasuk dalam menilai hadith ini atau memberi sebarang penilaian hukum tertentu terhadap kisah ini. Namun, ianya sekadar menilai komen-komen yang menilainya sebagai palsu, dengan beberapa ta'liqat. Ala kulli hal, saya bukanlah seorang naqid atau penilai sanad hadith sehingga layak memasuki gelanggang atau medan ini. Tetapi, selagimana tiada para nuqqad mutaqoddimin menilai kisah ini sebagai palsu, maka saya masih berpendirian ianya tidak sampai ke tahap palsu. Apatah lagi ianya diriwayatkan oleh beberapa imam hadith seperti al-Baihaqi, IBn Abi al-Dunya dan sebagainya. Wallahu a'lam..

Hadith ini boleh dikatakan tidak menyalahi nas-nas syarak terutamanya dalam bab 'Uquq al-Walidain. Dalam hadith lain yang diriwayatkan oleh al-Hakim, alBaihaqi (Syu'ab), al-Bazzar dan sebagainya, Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda:

كُلُّ الذُّنُوبِ يُؤَخِّرُ اللَّهُ مَا شَاءَ مِنْهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ، إِلا عُقُوقَ الْوَالِدَيْنِ ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يُعَجِّلُهُ لِصَاحِبِهِ فِي الْحَيَاةِ قَبْلَ الْمَمَاتِ

Setiap dosa itu boleh ditunda (seksanya) oleh Allah sebagaimana yang Dia kehendaki sehingga hari Kiamat, melainkan derhaka kepada kedua ibu bapa, maka Allah ta'ala akan mempercepatkan (seksanya) di dunia sebelum kematian.

Komen akhir berkenaan kisah Alqamah ini. Saya nukilkan kisah ini daripada al-Hafiz al-Imam al-Zahabi dalam kitab beliau al-Kaba'ir, walaupun dengan menggunakan lafaz tamridh, tetapi masih beliau meriwayatkannya. Maka, untuk mentohmah kisah ini sebagai palsu dan tidak boleh dikisahkan, apatah lagi menganggap perawinya dibelit oleh Iblis dan sebagainya, adalah tidak wajar. Wallahu a'lam.:

حكي أنه كان في زمن النبي صلى الله عليه وسلم شاب يسمى علقمة وكان كثير الاجتهاد في طاعة الله في الصلاة والصوم والصدقة فمرض واشتد مرضه فأرسلت امرأته إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم إن زوجي علقمة في النزع فأردت أن أعلمك يا رسول الله بحاله فأرسل النبي صلى الله عليه وسلم عماراً وصهيباً وبلالاً وقال امضوا إليه ولقنوه الشهادة فمضوا إليه ودخلوا عليه فوجدوه في النزع فجعلوا يلقنونه " لا إله إلا الله " ولسانه لا ينطق بها فأرسلوا إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم يخبرونه أنه لا ينطق لسانه بالشهادة فقال النبي صلى الله عليه وسلم: هل من أبويه أحد حي؟ قيل: يا رسول الله أم كبيرة السن فأرسل إليها رسول الله صلى الله عليه وسلم وقال للرسول قل لها إن قدرت على المسير إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وإلا فقري في المنزل حتى يأتيك قال: فجاء إليها الرسول فأخبرها بقول رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت: نفسي لنفسه فداء أنا أحق بإتيانه فتوكأت وقامت على عصا وأتت رسول الله صلى الله عليه وسلم فسلمت فرد عليها السلام وقال لها يا أم علقمة أصدقيني وإن كذبتي جاء الوحي من الله تعالى كيف كان حال ولدك علقمة قالت يا رسول الله كثير الصلاة كثير الصيام كثير الصدقة. قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فما حالك؟ قالت يا رسول الله أنا عليه ساخطة. قال ولم؟ قالت: يا رسول كان يؤثر علي زوجته ويعصيني فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " إن سخط أم علقمة حجب لسان علقمة عن الشهادة. ثم قال يا بلال انطلق واجمع لي حطباً كثيراً. قالت يا رسول الله وما تصنع قال: " أحرقه بالنار بين يديك " قالت: يا رسول الله ولدي لا يحتمل قلبي أن تحرقه بالنار بين يدي قال: يا أم علقمة عذاب الله أشد وأبقى فإن سرك أن يغفر الله له فارضي عنه فوالذي نفسي بيده لا ينتفع علقمة بصلاته ولا بصيامه ولا بصدقته ما دمت عليه ساخطة. فقالت: يا رسول الله إني أشهد الله تعالى وملائكته ومن حضرني من المسلمين أني قد رضيت عن ولدي علقمة. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: انطلق يا بلال إليه وانظر هل يستطيع أن يقول لا إله إلا الله أم لا؟ فلعل أم علقمة تكلمت بما ليس في قلبها حياء مني. فانطلق فسمع علقمة من داخل الدار يقول " لا إله إلا الله " فدخل بلال فقال: يا هؤلاء إن سخط أم علقمة حجب لسانه عن الشهادة وأن رضاها أطلق لسانه. ثم مات علقمة من يومه فحضره رسول الله صلى الله عليه وسلم فأمر بغسله وكفنه ثم صلى عليه وحضر دفنه ثم قام على شفير قبره وقال يا معشر المهاجرين والأنصار من فضل زوجته على أمه فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل الله منه صرفاً ولا عدلاً إلا أن يتوب إلى الله عز وجل ويحسن إليها ويطلب رضاها فرضى الله في رضاها وسخط الله في سخطها فنسأل الله أن يوفقنا لرضاه وأن يجنبنا سخطه إنه جواد كريم رؤوف رحيم

Rujuk :https://www.facebook.com/raja.ahmadmukhlis/posts/930474023684292?pnref=story

Bacaan Tambahan : HATI-HATI DALAM MENILAI HADITH PALSU - Ustaz Umar Muhammad Noor

http://umarmnoor.blogspot.com/2011/03/hati-hati-dalam-menilai-hadis-palsu.html

Sabtu, 21 Mac 2015

Dilema Antara Hudud dan Tahaluf Siyasi


YB Ust Nasaruddin Daud - Exco Kerajaan Negeri Kelantan

menyampaikan tazkirah hari ini di program Ijitimak Antarabangsa perpaduan Ummah Ke-3 di Masjid Rusila Marang berkaitan dilema Kanun Jenayah Syariah Hudud dan Tahaluf Siyasi.



Kita jangan bertukar dengan ayah orang lain. Walaupun dia baik dengan ayah kita, namun jangan sampai bertukar ayah.



Maksud Tahaluf Siyasi ialah persefahaman diantara dua pihak dalam perkara-perkara yang disepakati, dan bukan semua perkara.



Sejarah Hudud di Kelantan bukan baru dilaksanakan, ianya telah dilaksanakan zaman Sultan Muhammad ke II sebelum kedatangan British



Analogi Perbandingan Hukum Hudud ~ YB Ust Nasaruddin Daud


YB Ust Nasruddin Daud memulakan tazkirah hari ini di program Ijitimak Antarabangsa perpaduan Ummah Ke-3 di Masjid Rusila Marang bercerita mengenai dia membuat perbandingan ketika ucapan penggulungan sidang dun:

 Hudud ini wajib, sebagaimana bersunat (berkhatan) ini wajib keatas orang Islam. Bila kita orang Islam nak melaksanakan kewajipan bersunat (berkhatan) ni, adakah kita orang Islam nak kena tanya orang bukan Islam,
 "Kamu bersetuju ke tak ni saya nak bersunat ni"

 Perlu ke tak bertanya demikian? Tak perlu.

 Dan adakah orang bukan Islam ada hak untuk menyatakan: "Saya tidak bersetuju awak nak bersunat!"

 eh, bukan nak kerat yang awak punya! Kita kerat yang kita punya.

 Kita akan tetap istiqomah dan kita tidak akan melayan sesiapa sahaja yang menghalang kita dari melaksanakan hudud!

 

Kisah Imam Bukhari Yang Berjiwa Besar ~ Dr Asri Zainal Abidin

[Video] Kesempitan Hidup Bukan Kebetulan ~ Dr Asri Zainal Abidin

Rabu, 21 Ogos 2013

Hidayah Itu Milik Allah - Kisah Pelajar Samseng Menginsafi Diri

Ustaz Abdullah Khairi menceritakan bagaimana seorang anak muridnya yang merupakan ketua gangster dan samseng, dek kerana satu peristiwa, mengisafi dirinya hanyalah insan yang lemah.Benarlah, hidayah itu milik Allah

Jumaat, 17 Mei 2013

Sedikit Pertimbangan Yang Menyenangkan



Seorang isteri sedang memasak didapur. Suaminya yang berada disampingnya asyik membebel sahaja tanpa kesudahan," hati-hati sikit, apinya terlalu besar! ikan tuuuu, cepat terbalikkan! adoiii...minyak ni terlalu banyak ni, awak nak saya mati sebab kolestrol tinggi  ke?!"

Isteri yang bosan dengan kata-kata suaminya lantas menjawab dengan agak lantang, ''saya tahulah macam mana cara nak masak ni, saya dah lama pandai memasak lebih lama dari awak! awak tu, potong bawang pun tak pandai!"

Suaminya tersenyum, dan tenang menjawab..

"Saya hanya ingin mengajarmu bagaimana perasaan saya, ketika sedang memandu kereta, kamu disampingku membebel tanpa henti, terutama ketika saya sedang memotong kereta lain, walahal kita tahu yang antara saya dan awak dalam kemahiran memandu ini, adalah seperti langit dan bumi jauh saya mengatasi diri mu...."

Isteri tunduk terdiam.

Belajar untuk bertimbang rasa dalam memberi sedikit kelonggaran kepada orang lain dan jangan sesekali menyulitkan mereka, dan  anda tidak perlu untuk dilihat seperti seorang pemerhati bebas dan juri yang memerhati dengan serius dan mengomen semua tindakan orang disekelilingmu.

Bagilah sedikit kelonggaran itu.. :-)


~nraas 17/05/2013

Khamis, 16 Mei 2013

Nasihat Guru - Selesaikan Masalah & Kerja dan Jangan Tangguh


Seorang guru memegang segelas air dan bertanya kepada anak muridnya. “Berapa beratkah air ni?”
“10 ml!” “15ml!”, “50ml!” “100ml!”
Murid-murid menjawab.

Bagus! tetapi saya sendiri tidak pasti berapa berat air ni kerana saya tidak menimbangnya. Ok bagaimana kalau saya memegang gelas ini selama seminit?
“Tiada apa-apa!” Murid menjawab

Kalau saya memegang selama setengah jam?
“Tangan lenguh!” Murid menjawab,
Ok adakah berat gelas ini berubah, bertambah berat misalnya?
“Tidak!” murid menjawab.

Ok bagaimana pula kalau saya memegang setengah hari?
“Tangan cikgu boleh kebas dan kena hantar ke hospital kerana lumpuh”, salah seorang murid menjawab diikuti dengan gelak ketawa satu kelas.

Guru tersenyum, “Bagus! Hmm bagaimana pula kalau saya pegang cawan ni satu hari? dua hari? seminggu? setahun?”

Murid-murid mula bising dengan soalan cikgu, tiba-tiba seorang murid menjawab, "Semakin lama cikgu pegang, semakin lenguh lah cikgu, dan akhirnya cikgu sudah tidak mampu lagi memegang gelas itu".

Ok kalau macam tu bagaimana nak mengelakkan tangan saya lenguh-lenguh ini akibat pegang terlalu lama gelas ini?
“Lepaskan sahaja gelas itu!”

Ya , itulah jawapan yang saya cari. Begitulah ibarat dengan masalah yang kita hadapi. Kita masih bertahan jika kita menanggung beban satu masalah itu dalam masa yang singkat tetapi kalau masalah itu dibawa ke satu masa yang lama, ia akan menjadi berat walau pun sebenarnya beratnya adalah sama.

Jadi setiap masalah yang kita hadapi tu janganlah dibawa, segala masalah hendaklah diselesaikan atau dilupakan selewat-lewatnya sebelum kita tidur supaya masalah itu tidak menghantui kita keesokan harinya. Jadi pada setiap pagi kita bangun otak kita jadi fresh dan bersedia menghadapi hari baru dengan lebih ceria dan penuh semangat.

Guru bukan sahaja mengajar kita ABC, kadangkala membantu kita dalam menyelesaikan masalah kehidupan kita. Sayangi guru anda.

Selamat Hari Guru, Cikgu....

Rabu, 15 Mei 2013

Kritikan Berterusan Tidak Membahagiakan Perkahwinan


Di sebuah negara yang jauh dari wilayah Pulai Chondong, ada sepasang suami isteri yang sama-sama menyukai dunia muzik. Si isteri senang menyanyi sebagai hobi, suaranya bagus. Sedangkan suaminya seorang ahli muzik yang sangat mengerti dunia seni suara dan dunia muzik.

Setiap kali si isteri berlatih menyanyi, sang suami selalu memberikan kritikan. Tempo terlalu cepat, nada di akhir lagu tidak lepas, pengucapan tidak jelas, tempo lari, melodi ke longkang, suara seperti katak puru dan sebagainya. Pada awalnya, si isteri menganggap segala kritikan itu sebagai satu kritikan membina, namun lama kelamaan, si isteri mulai berasa bosan kerana walaupun sekuat mana dia berlatih, dia sentiasa menerima kritikan negetif sahaja dari si suami.

Entah bagaimana, beberapa tahun kemudian sang suami meninggal dunia akibat kecelakaan. Lalu setelah lama menjadi balu,wanita tersebut menikahi kembali dengan seorang lelaki yang merupakan kontraktor rumah sahaja. Ketika sedang masak di dapur, dia tidak sedar yang dia sedang diperhatikan ketika sedang menyanyi sambil memasak.

Rupanya, si suami barunya itu sedang memerhatikannya lalu memeluk dari belakang dan seraya berkata, "Suaramu bagus sekali, aku baru tahu suaramu sangat merdu,"

Mendengar pujian itu, si wanita tersebut senang hati bukan kepalang. Pujian yang terlihat sederhana itu dapat menyegarkan hati dan memacu semangatnya. Sang wanita akhirnya dengan rasa senang hati sentiasa menyanyi ketika memasak, juga ketika memandu dan hal itu membuat dirinya senang, tanpa tekanan, tanpa kritikan. Si suami tersebut melihat si isteri sentiasa ceria dan bahagia, lantas dirinya juga terasa sangat aman dan bahagia dengan kehidupan keluarganya.

Sebenarnya si suami bukanlah mengerti lansung tentang hal muzik, apatah lagi istilah 'tempo ke laut' atau 'suara katak puru' dan sebagainya.  Hari-harinya diisi dengan bunyi deruman enjin-enjin di tapak pembinaan, justeru bila dia mendengar isterinya menyanyi, dirasakan suara itu 1000 kali ganda lebih baik dari mendengar bunyi deruman enjin itu.

Mereka bahagia kerana si suami mengetahui dengan memuji isterinya walaupun hal itu kecil dan remeh, ianya mampu membangkitkan motivasi seorang isteri dan melonjak tinggi semangat seorang wanita itu.

Jangan lokek untuk memuji isteri, kunci kebahagiaan adalah hasil kegembiraan dalaman diri kedua-dua pasangan. Bukan tidak salah untuk kritik, namun jangan dilupakan sesekali pujian.

Lelaki diluar sana, seorang isteri menyukai tiga ungkapan dari sang suami :
1- Sayang, saya menyayangimu sepenuh hati...
2- Sayang, kamu kelihatan sangat cantik dan slim..
3- Sayang, jom shopping....

Senyum... ~nraas 15052013

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More