Rabu, 29 Februari 2012

Doa Sebelum Memulakan Kerja (Awal Pagi)



بسم الله الرحمن الرحيم.......
الحَمْدُلِلّهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ حَمْدًا يُوَافِىْ نِعَمَهُ بِمَنِّهِ وَإِفْضَالِهِ وَيُدَافِعُ نِقَمَهُ بِعِزِّهِ وَجَلاَلِهِ وَيُكَافِئُ مَزِيْدَهُ بِحُسْنِ فِعَالِهِ . ألّلهُمَّ صَلِّ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَتَابِعِيْهِ فِىْ أَقْوَالِهِ وَأَفْعَالِهِ
Ya Allah, bahawa sesungguhnya kami memohon ke hadrat Mu mendapatkan seluruh kebaikan di sepanjang hari ini, dari awal pembukaannya, dengan petunjuk hidayah Mu. Kami mohon berlindung kepada Mu dari sebarang kejahatan yang terdapat pada hari ini, pada hari sebelumnya dan pada hari selepasnya.

ألّلهُمَّ أَصْلِحْ لَنَا دِيْنَنَا الَّذِى هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِنَا
 وَأَصْلِحْ لَنَا دُنْيَانَا الّتِىْ فِيْهَا مَعَاشُنَا
 وَأَصْلِحْ لَنَا آخِرَتَنَا الّتِى إِلَيْهَا مَعَادُنَا

Ya Allah baikpulihkanlah pegangan agama kami, kerana agamalah yang menjadi kuasa pengawal segala urusan hidup kami. Perbaikkanlah segala urustadbir persoalan keduniaan kami, kerana di dalamnya kami menjalani kehidupan kami. Perbaikkanlah urustadbir urusan akhirat kami, kerana disanalah destinasi tempat kembali kami.

وَاجْعَلِ الحَيَاةَ زِيَادَةً لَّنَا فِى كُلِّ خَيْرٍ
 وَاجْعَلِ الموْت رَاحَةً لَّنَا مِنْ كُلِّ شَرٍّ
Jadikanlah penerusan kehidupan ini peluang penambahan segala kebaikan kami, dan kematian kami nanti sebagai detik ketika mendapat ketenangan dan kerehatan.

Ya Allah, jadikanlah perkhidmatan dan pekerjaan kami, termasuk dalam budaya kerja cemerlang, memenuhi ciri-ciri Ubudiyyah, Masuliyyah dan Itqan, sebagai amalan soleh yang mendapat keberkatan dan keredaan Mu.

Ya Allah, jauhkanlah kami daripada sebarang perbuatan menyeleweng sama ada penyelewengan masa, material dan tenaga sebaliknya jadikanlah kami sebagai orang yang memberi tumpuan kepada kerja dan tugas yang dipertanggungjawabkan kepada kami kerana sesungguhnya kami amat takut kepada peringatan balasan Mu nanti terhadap orang-orang yang mengabaikan tanggungjawab.

رَبَّنَا آتِنَا فِىْ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِىْ الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِناَ عَذَابَ النَّارِ. وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّد ٍوَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ وَالْحَمْدُلِلّهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ .



7 comments:

Noor Mala Binti Shahar berkata...

tq

Nurdiana Aniff berkata...

Terima kasih di atas perkongsian :) Mohon share. Kalau berkesempatan jemput lawat kindhearty.blogspot.com.

dairiibu berkata...

salam sejahtera

Unknown berkata...

alhamdulilah sudah di lakukan yg terbaik

Unknown berkata...

Alhamdulillah.. mohonn share ya.

syuhaili berkata...

mohon share

Iskandar berkata...

Terima kasih di atas perkongsian yang amat bermanfaat ini. Doa ini sangat baik untuk diamalkan. Terima kasih.

Catat Ulasan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More